» آرشیو » فراخوان اولین مسابقه بزرگ عکس خط زرد کشور در فارس
آرشیو - اجتماعی - ورزشی
کد خبر:15179 | ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹

فراخوان اولین مسابقه بزرگ عکس خط زرد کشور در فارس

پرتو جنوب

در راستای مناسب سازی معابر و مشکلات نابینایان و کم بینایان در خطوط ویژه نابینایان با موزاییک های زرد رنگ برجسته، اولین مسابقه عکس خط زرد در فارس برگزار خواهد شد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی انجمن ورزش های همگانی استان فارس؛ محمدرضا جعفری رئیس انجمن ورزش های همگانی نابینایان و کم بینایان استان فارس در حاشیه همایش بزرگ ورزش همگانی استان گفت: شهر مطلوب، شهری است که پاسخگوی نیازهای شهری هر طیفی از شهروندان باشد؛ از کودکان و سالمندان و کم توانان و ناتوانان جسمی گرفته تا افراد معمولی و سالم و تندرست. شهر مطلوب باید شهری باشد که شبکه های شهری، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی آن برای همه شهروندان، از هر نوع و طیفی تعریف شده باشد و هیچکس، با هیچ ویژگی خاصی خارج از دایره شهر قرار نگیرد.
وی افزود: افراد نابینا و کم بینا به هنگام حرکت در پیاده‌رو ، فعالانه به دنبال اطلاعات لمسی زیر پای خود، به ویژه تضادهای فاحش و قابل تشخیص در سطح سنگ فرش بوده و از آنها استفاده می‌کنند. به همین منظور در سال های اخیر، رفت و آمد معلولان و نابینایان مورد توجه شهرداری ها و عموم قرار گرفته و در این راستا در پیاده‌رو ویژه نابینایان و کم بینایان از موزاییک های شیاردار پولکی زرد رنگ مخصوص عصای سفید جهت شناسایی مسیر استفاده شده است.
جعفری گفت: اگرچه بخشی از جامعه را معلولانی تشکیل داده‌اند که اکثر آنان از توانمندی‌های بسیاری برخوردارند پس چه بهتر که با بهسازی‌های لازم و توجه به رعایت حقوق این قشر زمینه حضور پررنگ آنها را در جامعه فراهم سازیم چراکه هریک از این افراد می‌توانند ثمرات فراوانی را در جامعه ایجاد کنند.
توفیقات اخیر و موفقیت های ورزشکاران نابینا و کم بینا در مسابقات پاراآسیایی بخشی از توانمندی افراد نابینا و کم بینا است که باعث نشاط اجتماعی، غرور ملی و ایجاد امید آفرینی در جامعه شده است و باعث انگیزه ورزش در عزیزان نابینا و کم بینا شده است.
عمده مشکلاتی که افراد نابینا برای استفاده از این مسیر دارند موتور سوارها و افراد عادی هستند که به دلیل عدم آگاهی اجازه استفاده درست از این خط ویژه را به نابینایان نمی‌دهند.گاهی موتورسوارها بدون توجه به موقعیت از این مسیر رد شده و ترس و اضطراب را به این افراد منتقل می‌کنند و در گوشه ای دیگر پاک خودرو، تخلیه نخاله و مصالح ساختمانی و یا نصب موانع در پیاده رو ها باعث بروز مشکلات جدی برای نابینایان و کم بینایان شده است.
وی افزود: انجمن ورزش های همگانی هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان فارس در نظر دارد به مناسبت هفته فرهنگ عمومی اولین مسابقه عکس خط زرد در جهت نشان دادن مشکلات عزیزان نابینا و کم بینا در عبور و مرور شهری و رفع این نواقص و فرهنگ سازی رعایت حقوق شهروندی ایشان در کشور برگزار نماید.
رئیس انجمن ورزش های همگانی نابینایان و کم بینایان استان فارس گفت: بعضی دیگر از مشکلات نابینابان موانعی است که در معابر ایجاد می‌شود، مثلا برای ساخت و ساز‌ها داربست زده می‌شود. برای مخابرات، آب و برق و گاز چاله‌هایی را در زمین حفر می‌کنند یا بعضی از تابلو‌ها که هشدار دهنده است و برای شهروندان گذاشته می‌شود، چون در ارتفاع پایین یا پایه دار هستند و در کنار پیاده رو نصب می‌شوند باعث برخورد نابینایان می‌شوند. می‌توان گفت با وجود تلاش‌ها و اقداماتی که انجام شده است، باز هم معابر اصلی کمتر و معابر فرعی درصد بالایی قابل استفاده برای نابینایان نیست و آن‌ها همواره با حوادث مختلفی که باعث صدمه دیدنشان می‌شود روبه رو هستند و قصد ما نشان دادن این مشکلات به عموم و مسئولین است.
شایان ذکر است مسابقه عکس خط زرد از ۱۲ آبان ماه تا ۲۶ آبان ماه برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان می توانند آثار خود را در پیام رسان ایتا با ذکر نام و محل ثبت عکس به شماره ۰۹۳۳۹۱۱۰۶۲۸ ارسال نمایند به نفرات برتر هدایایی ارزنده اهدا خواهد شد و نمایشگاهی برای آثار ارسالی و فرهنگ سازی جهت عموم مردم و مسئولین از آثار منتخب برگزار خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×