» آرشیو » راهکارهای صرفه جویی؛ ساده اما پر اهمیت در کاهش مصرف
آرشیو - شهرستان
کد خبر:7313 | ۳۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۶

راهکارهای صرفه جویی؛ ساده اما پر اهمیت در کاهش مصرف

پرتو جنوب

تولید انرژی در جهان، راه پر هزینه‌ای را طی می‌کند. انرژی محرک اقتصاد و چرخه زندگی مردم است که انفصال آن از زندگی مردم غیرممکن است. بسیاری از کشورها برای صرفه‌جویی انرژی قوانینی را وضع کرده‌اند. اکنون این پرسش مطرح است که رتبه کشور ما در جدول صرفه جویی مصرف انرژی چندم است.

به گزارش پایگاه پرتو جنوب؛ با باور این موضوع که سرانه مصرف حامل های انرژی در کشور ما بیشتر از سایر کشورهای دیگر است بر اساس آخرین آمار از میزان عرضه و تقاضای انرژی در ایران، نشان از میزان مصرف بسیار بالاست تا جایی که طبق اعلام مسوولان؛ ظرفیت صرفه‌جویی در مصرف سالانه انرژی کشور معادل ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام است!

راهکار چیست؟ صرفه جویی و جلوگیری از اسراف، رویکردی که بهتر است در سیاست‌های کلی، نگرش و فرهنگ عمومی مصرف حامل انرژی از جمله برق با ایجاد تغییراتی لحاظ گردد تا میزان مصرف و دخیل بودن خواسته‌های مردم با میزان پرداخت هزینه های آنها و توانایی دولت‌ها در تأمین انرژی‌ها برابری نماید.

راه‌های متفاوتی برای کاهش مصرف انرژی یا بهتر است بگویم صرفه جویی وجود دارد که چند نمونه آن را در ذیل می خوانید.

ابزار‌های الکترونیک را از برق بکشید

یکی از راهکارهای ساده که شاید باورتان نشود نقش مهمی در صرفه جویی انرژی برق دارد. جدا کردن وسایل برقی از پریز برق است در زمان خاموشی است. وسایلی که دیر به دیر از آنها استفاده می‌کنیم. به طوری که وصل بودن وسایل برقی به پریز حتی در زمان عدم استفاده، مصرف برق را به‌صورت چشمگیری افزایش می دهد.

وسایل الکترونیک از جمله تلویزیون، باندهای استریو، ماکروفر و … در درازمدت برق زیادی را مصرف می‌کنند. سالانه این دستگاه‌ها، زمانی که خاموش هستند فقط از راه وصل بودن به پریز، برق مصرف می‌کنند لذا این کار کوچک و ساده به چشم هیچ کسی نمی آید! چرا؟ موضوعی که می توان در عدم آگاهی مصرف کنندگان از این نکته مهم جستجو کرد که نیازمند اطلاع رسانی از سمت رسانه ها است.

یک به پنج در مصرف لامپ ها

دومین و مهمترین مورد برای کاهش مصرف انرژی برق استفاده از لامپ‌های کم مصرف است. لامپ‌ها کم مصرف یک پنجم لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند و ۱۲ برابر عمر می‌کنند.

شستنی‌ها را جور دیگر بشورید

چگونگی استفاده از وسایل شسشتو مورد دیگری است که در لیست پیشنهادهای کاهش مصرف برق جای دارد. اما به چه صورت! زمانی که سخن از شستن لباس و ظروف می شود با چند راهکار ساده براحتی می‌توان از مصرف زیاد انرژی جلوگیری کرد و شاهد کاهش مصرف برق و آب باشیم.

با پذیرفتن این موضوع که ۹۰ درصد از انرژی‌ای که در شستن لباس و ظروف در ماشین لباسشویی و ظرفشویی صرف گرم کردن آب می‌شود، بنابراین شستن لباس‌ها با آب سرد یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف انرژی است.

سعی کنید برای هر چیزی ماشین لباسشویی را روشن نکنید و بگذارید لباس‌ها جمع شوند تا به حد ظرفیت کامل لباسشویی‌تان برسد. برای ظرف‌ها هم همینطور؛ می‌توان روزانه یک‌بار آب را برای شستن ظرف‌های روزانه باز کرد و از شستن ظرف‌های کم مثل شستن یک لیوان یا بشقاب خودداری کرد.

این شاید خبر خوبی برای بچه‌های خانواده باشد که مجبورند ظروف هر چیزی که می‌خورند را بشویند. حتی می توان از رخت آویز و یا بند‌های رخت به جای خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده کنید تا میزان مصرف برق را کم کرد.

عدم استفاده از چند وسیله برقی بصورت همزمان مانند تلویزیون، اتو، جاروبرقی، لباسشویی و ظرفشویی در ساعت های پیک مصرف خود می تواند گره گشا از معضل خاموشی به دلیل افزایش بار به حامل انرژی برق باشد.

این راهکارهای ساده اما قابل اجرا برای مصرف کنندگان در کنار سیاست های تشویقی می تواند راه طولانی صرفه جویی در حامل های انرژی را کوتاه تر نماید.

یادداشت: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×