» آرشیو » سنگ نمک دریا حاوی جیوه و کبالت با احتمال خطر مسمومیت/ نمک‌های رنگی غیر بهداشتی هستند
آرشیو - دانش و سلامت
کد خبر:19451 | ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۱

سنگ نمک دریا حاوی جیوه و کبالت با احتمال خطر مسمومیت/ نمک‌های رنگی غیر بهداشتی هستند

پرتو جنوب

یک متخصص طب ایرانی گفت: سنگ نمک دریا حاوی کبالت و جیوه بوده و سلامتی افراد را تهدید می کند.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تازگی در فضای مجازی تبلیغاتی مبنی بر دعوت و تشویق به مصرف نمک دریایی و نمک های رنگی دیده می شود. البته قیمت این نمک ها ارزان هم نیست و برخی افراد سودجو از این موضوع سوء استفاده می کنند.

بررسی ها نشان می دهند که نمک های صورتی و نمک دریا نه تنها مفید نبوده بلکه برای سلامتی افراد ضرر دارد.

در همین راستا مرتضی مجاهدی٬ متخصص طب ایرانی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: نمک دریا که تصفیه نشده باشد٬‌ حاوی املاحی مانند مس، کبالت و جیوه است که برای بدن ضرر دارند.

او بیان کرد: بررسی ها نشان می دهند که میزان حیوه در سنگ نمک بالا است و خطر مسمومیت را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت. توصیه متخصصان این است که افراد نمک تصفیه شده مصرف کنند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: نمک ید دار حاوی املاحی است که بدن به آن ها نیازمند است و به همین دلیل در گذشته بیماری گواتر و تیروئید به دلیل کمبود آن در بین افراد شایع بود.

مجاهدی تاکید کرد: نمک های رنگی مورد تائید نبوده و برای سلامتی افراد ضرر دارند. املاح موجود در نمک مانند سدیم در دیگر مواد غذایی وجود دارند و افراد نمک را به خاطر مزه شوری آن مصرف می کنند.

احمد اسماعیل‌زاده٬ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در خصوص مصرف نمک دریا و نمک‌های تصفیه نشده‌ای که امروزه در بازار رواج زیادی پیدا کرده اند، گفت: نمک دریا نمکی تصفیه نشده است که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین مانند جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که خطر سرطان‌زایی آن‌ها به اثبات رسیده است.

وی با بیان این که نمک دریا علاوه بر داشتن ناخالصی‌ها، دارای میزان کم یُد و یا حتی فاقد یُد است که نیاز روزانه به یُد را تامین نمی‌کند، خاطرنشان کرد: این که گفته می‌شود نمک دریا می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، درست نیست؛ زیرا بدن برای تامین املاح مورد نیاز به منابع غنی‌تر نیاز دارد و این املاح را می‌توان از سایر منابع غذایی دریافت کرد.

اسماعیل‌زاده افزود: محتوایی که به طور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی و یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی، تبلیغ می‌شود، بر خلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته، بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامد‌های زیان‌بار بهداشتی خواهند بود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×