» شهرستان » طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان
شهرستان
کد خبر:23607 | ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱

طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان

پرتو جنوب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به آمادگی این مدیریت برای مقابله با ملخ‌های مراکشی گفت: نخستین دستجات از این ملخ‌ها روز ۲۳ اسفندماه به صورت دستجات پوره در بستر تالاب پریشان مشاهده گردید و عملیات مبارزه و کانون کوبی با این آفت خطرناک سریعا آغاز و همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، حمید رشیدی گفت: با توجه به اینکه ملخ مراکشی یکی از ملخ های خسارتزا در جهان می باشدو به علت اینکه در درجه اول آفت غلات می باشد، ولی در نقاطی که پنبه یا گیاهان صیفی و صنعتی هم باشد، از حمله این حشره مصون باقی نخواهند ماند و میتواند به محصولات زراعی و مرتعی خسارت وارد کند و با گرم تر شدن هوا مراحل رشدی آن سریعتر کامل شده و تخم ریزی می نمایند و در صورت عدم مبارزه می تواند آسیب جدی به مزارع گندم و سایر محصولات وارد نماید و به عنوان تهدید کننده امنیت غذایی محسوب می شود.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته به دلیل مناسب بودن بافت خاک سطح تالاب پریشان و شرایط مناسب دمایی و رطوبتی با تراکم بالای دستجات ملخ مراکشی مواجه بودیم که در سطح ۲۸ هزار هکتار عملیات مبارزه صورت گرفت . همچنین با توجه به مناسب بودن بستر تالاب پریشان برای تخم‌ریزی و رشد ملخ مراکشی، تأخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آن‌ها به مزارع و ایجاد خسارت می‌شود.

وی گفت: از اسفند سال گذشته تا کنون به صورت روزانه و مرتب اکیپ های پایش سطح دریاچه را ردیابی و کانون های آلوده و تکثیر ملخ را شناسایی و سریعا به گروه های عملیاتی اعلام و بلافاصله مبارزه با این آفت انجام می شود و این روند شناسایی و مبارزه تا رفع خطر ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

 کاشت کینوا علوفه ای برای نخستین بار در کازرون

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰تا ۱۰۰۰ هکتار توسط سه اکیپ خودرویی مجهز به سیستم ULv پاش با برنامه ریزی منظم و نظارت مدیریت حفظ نباتات استان و کارشناسان فنی بخش حفظ نباتات این معاونت مبازره انجام و تا کنون بالغ بر ۱۵۰۰۰ هکتار مبارزه صورت گرفته است.

لازم به ذکر است با هماهنگی های صورت گرفته یک اکیپ مبارزه از طریق سازمان حفظ نباتات کشور به شهرستان اعزام و در امر کنترل و مبارزه با جهاد کشاورزی شهرستان همکاری می نمایند.

رشیدی در ادامه بیان کرد برای کنترل طغیان آفت ملخ مراکشی احتیاج مبرم به همکاری مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی می باشد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×