» آرشیو » نگاهی به مشکلات حال حاضر فوتبال خوزستان
آرشیو - ورزشی
کد خبر:16758 | ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۳۹

نگاهی به مشکلات حال حاضر فوتبال خوزستان

پرتو جنوب

به قلم محسن بابادی- کارشناس ورزشی پرتو جنوب

بدون تردید یکی از مهم ترین مسایل فوتبال خوزستان، تیم ها و باشگاه های خصوصی و مشکلات و موارد مربوط به آنهاست که گاها سبب دلسردی، واگذاری و یا در بدترین حالت انحلال آنها خواهد شد.

بسیاری از افراد علاقمند فوتبال خوزستان با هزینه های شخصی تیم داری می کنند و مسولین استانی و متولیان ورزش استان از آن ها حمایت خاصی نمی کنند. با خرید هر امتیاز و سهمیه جهت تیم داری، در حقیقت سرمایه ای به سرمایه های فوتبال خوزستان افزوده شده و مدیران آن باشگاه با هزار آرزو و امید به حمایت های استانی، آن امتیاز را خریداری و نونهالان، نوجوانان و جوانان علاقمند و مستعد را دور هم جمع کرده تا شاید به ورزش استان خدمتی کنند.

در بیشتر اوقات هزینه های تیم داری از جیب خانواده ها پرداخت می شود که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، کمر خانواده ها و مدیران باشگاه های یاد شده نه تنها خم شده، بلکه ستون فقرات آن ها در حال خرد شدن زیر بار این حجم فشار ها خصوصا عدم حمایت ها و کم لطفی ها می باشد. به جرات می توان گفت تنها چیزی که این تیم ها را سرپا نگه داشته، همان عشق و علاقه، حمایت مادی و معنوی خانواده ها و غیرت و تعصب نسبت به سرنوشت فوتبالیست های کم سن و سال خوزستان است و بس.

یادمان نرود که همین باشگاه های خصوصی، در کنار فوتبال محلات، تغذیه کننده اصلی بسیاری از باشگاه های بزرگ استان در تمامی رده ها هستند و دایما بازیکنان خوبشان را به این تیم ها ترانسفر و دودستی تقدیم می کنند، اما متاسفانه اکثر این همکاری ها یک طرفه است و بسیاری از ارگان های دولتی با دارا بودن امکانات مناسب تمرینی و مسابقه ای، از واگذاری زمین به تیم ها و باشگاه های خصوصی امتناع کرده و آنها را چنان درگیر پیچ و خم کار های اداری و کسب مجوز جهت تمرین یا مسابقه می کنند، که باشگاه های یاد شده عطای کار را به لقایش بخشیده و ترجیح می دهند با هزینه بیشتر زمین واجد الشرایط و مورد تایید فدراسیون را برای یک مسابقه اجازه کنند. آن هم با قیمت های نجومی.

به عنوان مثال در همین اهواز، زمین های خوب و باکیفیتی وجود دارد که در اختیار باشگاه های یاد شده حداقل برای مسابقات قرار نمی گیرد و آن ها بعضاً تا چند ساعت قبل مسابقه با استرس فراوان درگیر تلاش برای رزرو یا کرایه یک زمین مناسب هستند. ناگفته نماند که بسیاری از زمین های فوتبال اهواز حتی اگر ابعاد استانداردی داشته و چمن آن ها قابلیت برگزاری مسابقه را داشته باشد، به لحاظ نداشتن یا ضعف در فنس ها و حریم مناسب دور چمن، رختکن و جایگاه وی آی پی مناسب و حتی سرویس بهداشتی سالم، مورد تایید ناظرین فدراسیون قرار نگرفته و همین ها سختی کار را دوچندان می کند. در حالی که قطعا در پیش بینی بودجه یک استان، قطعا برای بهسازی ورزشگاه ها و ترمیم زمین های چمن مبالغ قابل توجهی اختصاص یافته که می طلبد مسولین استانی در این زمینه ورود کرده و نسبت به این حداقل نیاز جامعه فوتبال خوزستان همت گمارند. البته اگر ورزش اولویت آنها باشد که چنین به نظر می رسد توجه به ورزش خصوصا فوتبال نزد آن ها محلی از اعراب ندارد. چه بسا طی سال های اخیر سهمیه های ارزشمندی در رده های مختلف لیگ های کشوری به دیگر استان ها واگذار شده و این برای فوتبال استان بسیار دردناک است که هیچکس از باشگاه های خصوصی و هیات فوتبال که در بسیاری مواقع کنار آن هاست، حمایتی نمی کند. در حقیقت فوتبال استان تنهاست و اگر حمایت درستی از هیات فوتبال استان و باشگاه های خصوصی صورت پذیرد، آنگاه خواهیم دید که فوتبال خوزستان چگونه رشد خواهد داشت.

اگر مسولین استانی و خصوصا اداره ورزش و جوانان حمایت خوبی از فوتبال استان صورت می داد، این گونه در برنامه زنده تلویزیونی فوتبال برتر، مجری پایتخت نشین با حالت پوزخند هیات فوتبال استان را به سخره نمی گرفت و زیر سوال نمی برد. پس حمایت مسولین سیاسی و نمایندگان محترم خوزستان در مجلس شورای اسلامی از فوتبال خوزستان کجا رفته که هیچ واکنشی از آنها نمی بینیم؟ وقتی پدر یک خانواده به ناحق مورد تحقیر، تمسخر، تهمت و افترا قرار بگیرد، قطعا اقتدار آن خانواده زیر سوال خواهد رفت.

به اعتقاد بنده فوتبال خوزستان پدر فوتبال کشور و معدن کشف استعداد و معرفی آن ها به تیم های لیگ های مختلف در تمامی رده هاست. وقتی این گونه در صداوسیما راجع به فوتبال خوزستان قضاوت شود، بایست به حال ورزش استان گریه کرد که هیچ حمایتی از فوتبال به عنوان گل سرسبد ورزش هایش نمی کند. وقتی خود مسولین استانی به ورزش توجه کافی ندارند، قطعا تیم ها و باشگاه های خصوصی هم این چنین متضرر شده و در آستانه انحلال قرار خواهند گرفت.

نمایندگان اهواز حداقل برای تبلیغات و حفظ آرا انتخاباتی خود و کسب رضایت نسبی اهالی ورزش بالاخص فوتبال، کمی به خود بیایند و با توجه بیشتر به فوتبال خوزستان، هیات فوتبال و تیم ها و باشگاه های یاد شده، حداقل برای پیروزی در انتخابات، اقدامات ضرب العجل و خوبی انجام دهند.

در خوزستان بیش از ۵۰۰ هزار فوتبالیست و فوتسالیست خانم و آقا در رده های مختلف مشغول به فعالیتند که در رده های باشگاهی حدودا ۸ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم برای رشد و تعالی فوتبال استان در حال فعالیت حرفه ای هستند. فوتبال بانوان که به طور کلی نابود شده و هیچ مسولی در استان از آنها حمایت نمی کند و عنقریب است که دیگر هیچ بانوی خوزستانی به سمت فوتبال نرود و این یعنی فاجعه. این یعنی زلزله چند ریشتری و یک سونامی واقعی و ویرانگر. در خاتمه امیدوارم مسولین کمی به خود بیایند و فوتبال استان را بیشتر دریابند. کار سختی نیست. به شرطی که بخواهند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×